Kdysi jich bývaly po celé republice desetitisíce, dneska jich je méně než onoho příslovečného šafránu. Řeč je o kamenných kilometrovnících z roku 1933, které ještě dlouho po druhé světové válce vroubily bez výjimky všechny hlavní i spoustu vedlejších silnic v tehdejším Československu. Když jsem si v roce 1964 „udělal“ řidičák a začal svět poznávat přes volant automobilu, stály ještě, věrny svému názvu, na každém kilometru cesty z Karlových Varů až do Prahy. Dneska už na ní nenajdete jediný, ostatně i ta silnice už vede jinudy, než vedla tehdy.
Kdo by chtěl v roce 2014 vidět, jak takový kilometrovník vzor 1933 vypadá, musí se z Karlových Varů vydat opačným směrem po silnici vedoucí přes Nejdek a Nové Hamry k hraničnímu přechodu Jelení / Wildenthal. Po silnici, která za časů, jejichž pamětníci ještě všichni nevymřeli, nebyla tak bezvýznamnou a málo frekventovanou cestou, jakou je dnes, ale poměrně důležitou mezinárodní dopravní tepnou. V dobách, kdy bylo české pohraničí zabráno nacistickým Německem, tudy dokonce jezdila pravidelná autobusová linka z Karlových Varů do Zwickau.
Pro představu, kudy a kam vedly nejfrekventovanější cesty první Československé republiky, musíme nahlédnout do úřední mapy státních silnic z října 1937. Z území dnešního Karlovarského kraje vedlo tehdy do Saska pět silnic. Jako „hlavní“ jsou vyznačeny silnice č. 46 ze Stříbra přes Cheb a Aš do Lipska (dnešní I/64), silnice č. 47, která ze silnice č. 46 odbočovala ve Františkových Lázních a vedla do Lipska přes Vojtanov (dnešní E49), a konečně silnice č. 56 z Vodňan přes Plzeň, Bečov, Loket, Sokolov a Jindřichovice na hraniční přechod Kraslice / Klingenthal. Jako státní silnice „spojovací“ jsou na mapě zakresleny silnice č. 28 z Mariánských Lázní přes Bečov, Karlovy Vary a Jáchymov na hraniční přechod Vejprty / Bärenstein a konečně ta „naše“ silnice č. 35 z Karlových Varů přes Nejdek, nesoucí od svého postavení v letech 1829 až 1835 jméno „Nejdecká“.
Že byla před druhou světovou válkou opravdu daleko důležitější komunikací, než dnes, svědčí její parametry a výbava, ke které patří dnes už velmi vzácná řada kilometrovníků vzor 1933. Na pětikilometrovém úseku z Nových Hamrů do Jelení jich bývalo šest, číslovaných 21 až 26, a pět z nich ještě pořád najdeme na jejich původním místě.
Kilometrovník vzor 1933 byl jakýsi „dernier cri“ prvorepublikové snahy po zdokonalení dopravního značení silnic. Kamenné sloupy s údaji o vzdálenosti od centra tehdejšího světa jsou známé už z antických dob, na počátku našeho letopočtu už vroubily všechny důležité cesty, rozbíhající se z Říma na všechny světové strany. Vzdálenosti se tenkrát udávaly v mílích (ta římská měla 1477,5 metru) a jejich pojmenování „milníky“ přežilo až do dnešních časů, kdy už sotvakdo ví, co taková míle vlastně obnášela. Ona také nebyla míle jako míle – například u nás kdysi nejběžnější „míle česká“ měřila 7003 metry, současně s ní ale byly používány i „rakouská poštovní míle“ o délce 7585,936 metru nebo „míle slezská“ o délce 6483 metry. Někdy, zejména v sousedním Sasku, bývaly vzdálenosti udávány v hodinách jízdy, jak o tom svědčí celá řada skvěle udržovaných poštovních milníků.
Pořádek do téhle džungle na území Rakousko-Uherska přineslo až zavedení decimální metrické soustavy v roce 1871, od roku 1876 už byly vzdálenosti na státních silnicích a železnicích udávány výhradně v kilometrech. Jejich značení se podařilo sjednotit v roce 1933, kdy byl zavedený jednotný kilometrovník typizovaný jako čtyřboký hranol 25 x 25 cm vysoký 140 cm, na vrcholu jehlanovitě zakončený, s vytesanou a většinou černou barvou zvýrazněnou číslicí udávající kilometrovou vzdálenost od počátku silnice. Stavěly se na každém kilometru při levé straně silnice a k vozovce byly natočeny v úhlu 45° tak, aby číslice byly jasně viditelné z obou směrů (jen na okraj připomínám, že se tenkrát jezdilo vlevo). Někdy byly nabílené, jindy ne, ale vždy měly „čepičku“ v barvě odpovídající barvě silnice na tehdejších mapách.
Řada kilometrovníků na silnici z Nových Hamrů začíná na kraji obce u fotbalového hřiště pěkně zachovalým číslem 21 a také číslo 22 najdeme o kilometr dále na svém místě. Další kámen, který je na svém místě, ale bohužel vyvrácený, má číslo 24, z čehož nám vyplývá, že číslo 23 bylo buď použité jako kámen při opravě silnice podemleté vedle tekoucí říčkou Rolavou, nebo ho někdo prostě ukradl (ale ano, kradou se i patníky!). Poněkud vychýlený, ale pořád ještě na svém místě stojí kilometrovník s číslem 25, a téměř souvislou řadu uzavírá číslo 26, které jen zázrakem uniklo zkáze, když se v jeho bezprostřední blízkosti k zemi poroučel mohutný smrk.
Připomínek důkladné práce prvorepublikových cestářů najdeme na silnici z Nových Hamrů do Jelení více. Jsou to jednak mohutné žulové patníky s vytesanými kapsami pro vložení svodidel, kterých jsou tu snad stovky, a pak důkladné betonové zábradlí, které se dnes už většinou nachází ve stavu „klinické smrti“, a kousek od kilometrovníku s číslem 21 se dokonce zachoval i typizovaný hektometrovník, jaké se stavěly mezi kilometrovníky každých 200 metrů.
Vendis
Tu silnici mám rád, jel jsem ji snad stokrát. Ale nikdy mě nenapadlo detailně zkoumat (teď vidím, tak zajímavé) patníky. Díky. PS: ten systém značení – barva čepice shodná s barvou na mapě – co může být dokonalejšího?